آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 5 آبان ماه 1393 = 27-10 2014

پژوهشگر ادبیات و موسیقی ایرانی درگذشت

شب گذشته، ساسان سپنتا در اثر سکته قلبی در منزل شخصی اش در اصفهان دار فانی را وداع گفت. او پژوهشگر ادبیات و موسیقی ایرانی و فرزند عبدالحسین خان سپنا، پدر سینمای ایران بود.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ ساسان سپنتا استاد دانشگاه، پژوهنده و مؤلف در زمینه زبانشناسی، ادبیات و موسیقی ایرانی شب گذشته در اصفهان درگذشت. مراسم تشیع ساسان سپنتا فردا برگزار و در قطعه هنرمندان باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده می شود.

سپنتا فرزند اولین سینماگر ایرانی در سال 1313 دیده به جهان گشود و تحصیلاتش را در دورهٔ کارشناسی زبان و ادبیات فارسی و در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در رشته زبانشناسی در دانشگاه تهران به پایان رساند. او در مدرسه عالی ترجمه، دانشگاه تهران و دانشگاه دورهم انگلستان تدریس کرد و سپس تدریس را با مرتبه استادی در دانشگاه اصفهان ادامه داد. علاوه بر زبانشناسی وی در رشته الکترونیک و موسیقی نیز تحصیل کرده و صاحب تالیفاتی چون تاریخ تحول ضبط موسیقی در ایران، چشم انداز موسیقی ایران و آواشناسی فیزیکی زبان فارسی و هم چنین تصحیح و تکمیل جلد سوم کتاب ارزشمند سرگذشت موسیقی ایران است.

سپنتا در سال 1338 آثار صوتی استادان موسیقی ایران را که دردوره ناصرالدین شاه بر استوانه‌های مومی دستگاه فنوگراف ضبط شده بود با ابداع ادوات دست ساز و تمهیدات فنی بازیابی صوتی نمود و به تحلیل و توصیف سبک های هنری این آثار در تلویزیون ملی ایران پرداخت.

مراسم ختم ساسان سپنتا قرار است در روز چهارشنبه،‌ هفتم آبان در مسجد المهدی مرداویج اصفهان از ساعت 9 تا 11 صبح برگزارشود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: