آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 6 آبان ماه 1393 = 28-10 2014

مذاکرات هسته ای؛ واکنش رژیم به هشدار غرب

خبرگزاری فارس: عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه طبقه‌بندی تحریم‌ها و اصل غنی‌سازی دکوری را قبول نداریم، به ۱+۵ توصیه کرد: اگر قرار است تصمیم سختی بگیرند، الان موقع آن است و این کار شدنی است، اگر واقعا اهل مذاکره باشند.

این در حالیست که علیرضا زاکانی٬ نماینده مجلس شورای اسلامی گفته اخباری مبنی بر توافق نهایی هسته‌ای شنیده که حقوق ملت ایران را تضییع می‌کند.

مجید تخت روانچی عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای امروز -سه‌شنبه- در گفت‌وگویی با تأکید بر اینکه طبقه‌بندی تحریم‌ها را قبول نداریم، تصریح کرد: غرب باید تحریم‌ها را یک جا بردارد.

وی افزود: اگر غربی‌ها واقعاً دنبال حل مسئله هسته‌ای هستند، نباید دنبال بهانه جویی باشند و باید با واقعیت‌های ایران کنار بیایند.

تخت روانچی افزود: جمهوری اسلامی ایران نمی‌پذیرد تحریم‌ها دانه دانه لغو شود، یا اینکه توافق شکل دیگری پیدا کند.

وی گفت: ما قبول نداریم طبقاتی برخورد کردن با تحریم‌ها را ، یعنی یک طبقه تحریم‌های اقتصادی، یک طبقه تحریم‌های تجاری و یک طبقه تحریم‌های سیاسی و یا چیزهای مختلف باشد، بلکه با تحریم ها باید به صورت واحد برخورد شود.

تخت روانچی با بیان اینکه لغو تحریم پله پله از نظر ما قابل قبول نیست، تاکید کرد: اینکه تحریم‌ها باید برداشته شود، اصلا مبنای صحبت ما برای توافق در ژنو است و کلمه‌ای که به کار رفته لغو تحریم‌ها است و ما به کمتر از این رضایت نمی‌دهیم.

تخت روانچی درباره غنی سازی و میزان آن نیز گفت: ما چشم اندازی که در مورد غنی‌سازی داریم به آن خواهیم رسید و این هدف ماست.

این در حالیست که معاون سابق مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته: توافق نهایی میان رژیم ایران و گروه 1+5 باید موجب دسترسی کامل آژانس به تاسیسات هسته ای در ایران شود.

اولی هاینونن، معاون سابق مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با یک شبکه رادیویی در آمریکا مدعی شد حتی با وجود یک توافق بین المللی اولیه، رژیم ایران هنوز قادر است در طول چند ماه به سلاح هسته ای دست پیدا کند.


احتمال تمدید مذاکرات هسته ای و پیامدهای آن

برخی دیپلمات‌های غربی از تمدید دوباره مذاکرات هسته ای سخن گفته‌اند، یک کارشناس مسائل بین الملل در تهران گفته تمدید مذاکرات می تواند مانع توافق شود.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز به نقل از مقامات غربی نوشت: با توجه به فرصت کم باقی مانده تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر و اختلافات حل نشده میان رژیم ایران و گروه 1+5 قدرت‌های جهانی رایزنی بر سر تمدید دوباره مذاکرات را آغاز کرده‌اند. برخی دیپلمات‌ها از تمدید دوباره مذاکرات به مدت شش ماه سخن گفته‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از لس آنجلس تایمز، یک دیپلمات غربی که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود گفت: اولویت ما این است که به تلاش‌های خود برای دستیابی به توافق ادامه دهیم، اما واضح است که این کار بسیار بسیار چالش برانگیز است.

لس آنجلس تایمز نوشت: تمدید دوباره مذاکرات می‌تواند پیچیده باشد و رژیم ایران ممکن است خواستار امتیازات بیشتری از جمله کاهش بخش دیگری از تحریم‌ها شود، اما قانونگذاران آمریکایی که مخالف این مذاکرات هستند ممکن است در برابر این خواسته از خود مخالفت نشان دهند.

این روزنامه نوشت: دو طرف بر سر چگونگی لغو تحریم‌ها اختلافات زیادی دارند. رژیم ایران می‌خواهد که تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل فوری و پس از امضای توافق نهایی لغو شود؛ در حالی که غرب می‌خواهد تحریم‌ها را به صورت مرحله به مرحله و قابل بازگشت لغو کند.

همچنین دو طرف تاکنون نتوانسته‌اند بر سر موارد کلیدی از جمله ظرفیت غنی سازی اورانیوم در ایران به یک راه حل مشترک دست پیدا کنند و فاصله‌ زیادی از یکدیگر دارند که این می‌تواند تلاش‌های دیپلماتیک را به شکست بکشاند. عدم حصول موفقیت در این مذاکرات می‌تواند افزایش خطرناک تنش‌ها در غرب و تهران را در پی داشته باشد.


تمدید مذاکرات می تواند مانع توافق شود

به گزارش سایت فرارو، علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین الملل در مورد تمدید مذاکرات گفته: اکنون زمان رسیدن به توافق است. دوطرف از ادامه مذاکرات نه تنها چیزی را به دست نمی آوردند بلکه هر آنچه که به دست آورده بودند را نیز از دست می دهند.



korosh0219 October 27, 2014 11:44 AM

سریال تمدید مذاکره هسته ای کماکان ادامه داره۱+۵ باید بدونن که جمهوری اسلامی بدنبال خرید وقت هس که بتونه به اهدافش که همانا ساختن بمب اتم هس برسه امیدوارم غرب این اشتباه بزرگ رو مرتکب نشه

گزارش یا اعتراض به این نظر


omid1 October 28, 2014 12:38 PM

غرب میدونه ملاها و نوکران آنها دنبال چه هستند ۳۴ مماشات کردند اما امروز روسیه مطرح است سیسات جهانی گاهی اشتباهی میکند که به ضرر خودش تمام میشودو میداند که شیشه عمر ملا ها اتم و سلاح اتمی خطرناک است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: