آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 3 آذر ماه 1393 = 24-11 2014

بحران اتمی؛ تنها دو گزینه....قابل پیش بینی است

روزنامه آلمانی "دی ولت" از بی نتیجه بودن مذاکرات هسته ای وین خبر داد و نوشت: آیا مذاکره می تواند مانع بمب اتمی شود؟

به گزارش روزآنلاین، این روزنامه نوشت: احتمال رسیدن به توافق یا راه حل دراز مدت تا تاریخ ۲۴ نوامبر بسیار ضعیف است. برعکس، همه چیز حاکی از آن است که این مذاکرات بین ۴ تا ۶ ماه آینده، و شاید حتی تا یک سال آینده، ادامه خواهند داشت. ولی آیا این به واقع به معنی تمدید مذاکرات خواهد بود؟ اگر بخواهیم از زبان گری سیمور، معاون مرکز تحقیقاتی امور بین المللی دانشگاه هاروارد، که بین سال های ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۳ کارشناس ارشد دولت آمریکا در امور ایران بود، مسأله را مورد بررسی قرار دهیم، "این تمدیدها زنجیره ای است که به تمدیدهای جدیدتری ختم می شود."

سیمور این دیدگاه کاملاً قابل درک را مطرح کرد: "ایران سلاح اتمی می خواهد و ما این را نمی خواهیم." بنابراین، مصالحه در چنین منظومه ای جایگاهی ندارد. مذاکرات تنها به خرید زمان برای ایران منجر خواهد شد و امکان رسیدن به هیچ راه حلی وجود ندارد، مگر اینکه تحولاتی در ایران صورت پذیرد و سران این کشور دیگر به دنبال استفاده نظامی از انرژی هسته ای نباشند.

مسأله کنونی بسیار فراتر از انجام مذاکره است و پس از "تمدیدهای" مکرر و درعین حال بی ثمر تنها دو گزینه قابل پیش بینی خواهد بود: یا باید بپذیریم که ایرانی مجهز به سلاح اتمی ظهور یابد، یا باید این مشکل را به صورت نظامی حل و فصل کنیم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: