آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 12 فروردین ماه 1394 = 01-04 2015

آمریکا: ساخت یک دیوار دیگر در چین

پکن - ایرنا - آمریکا با وارد کردن اتهامی جدید علیه چین، مدعی شد که این کشور درصدد ساخت دیواری شبیه به «دیوار بزرگ چین» در منطقه مورد مناقشه در دریای جنوب است.

به گزارش ایرنا، دریای جنوب چین، دریایی حاشیه ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می آید و ناحیه ای در حدود سه و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می گیرد. پس از پنج اقیانوس جهان این دریا بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

چین مدعی مالکیت مطلق بر آبهای این منطقه است و همواره از مدعیان دیگر از جمله فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اعضای اتحادیه «آ.سه.آن» بر سر مالکیت بخش هایی از آن که غنی از گاز و نفت است، اختلاف دارد.

دریاسالار هری هریس فرمانده ناوگان نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام، اخیرا در اظهار نظری که حاکی از نگرانی وی بود، اعلام کرد: فعالیت های چین در حوزه آبهای جنوبی این کشور رو به گسترش است و این کشور با انجام فعالیت های تاسیساتی، درصدد ساخت بناهایی شبیه به دیوار چین در این منطقه است.

وی گفت: واشنگتن فعالیت های گسترده پکن در حوزه دریای جنوب چین را به دقت زیر نظر دارد و به تازگی مشاهده شده که این کشور در حال ساخت دیواری عظیم با شن و ماسه در منطقه مورد مناقشه با برخی از همسایگان خود است.

فرمانده ناوگان دریایی آمریکا همچنین مدعی شد که تجهیزات گسترده ویژه راهسازی و تاسیساتی از جمله بیل های هیدرولیک و بولدزرهای دریایی در منطقه مشاهده شده که در حال خشک کردن بخش های قابل توجهی از دریا هستند.

آمریکا پیشتر نیز چنین مسایلی را مطرح کرده بود که با واکنش شدید چین همراه شده است.

در آخرین واکنش چین می توان به سخنان بهمن ماه سال گذشته «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه این کشور اشاره کرد که آشکارا کاخ سفید را به دخالت در امور داخلی کشورش متهم کرد.

چنین ادعایی، پیشتر نیز از سوی «آلبرت دل روزاریو» وزیر خارجه فیلیپین مطرح شد و او پکن را متهم کرد که درصدد احیای زمین های اطراف صخره های جدا شده در جنوب دریای چین و تبدیل آنها به جزایر است.

فیلیپین حتی فروردین ماه سال گذشته با طرح شکایت از چین در دادگاه بین المللی لاهه و ادعای مالکیت بخشی از دریای چین جنوبی، موضع پکن را در خصوص مالکیت این سرزمین ها در سطح بین المللی به چالش کشید.

خبرگزاری کیودو نیز روز چهارشنبه در گزارشی به نقل از دریاسالار هری هریس اعلام کرد: با اشاره به رقابت های مرزی چین با همسایگان جنوبی و با توجه به ظرفیت های گسترده بروز تنش در این حوزه، می توان اقدامات اخیر چین در این منطقه را به منزله افزایش برخی مسایل در آینده ارزیابی کرد.

این مقام آمریکایی همچنین تحرکات چین در این منطقه را بی سابقه خواند و تاکید کرد که این روند 'نگرانی های زیادی' را در خصوص آینده منطقه ترسیم می کند.



مهمان April 1, 2015 02:22 PM

بابا چین فقط لشگر مورچه گان است می بخشید دنیا اگر .... چین خفه میشود تقلید کورکورانه تولید اقتصادی صددرصد غلطی را کرده الگو کرده در صورت کنار کشیدن پای کشورهای با تکنولوژی از چین ادم ادم را در انجا خواهد خورد خودشان لوازم ساخت خودشان را نمیخرن و خارج هم بعد از یکبار بار دومی نیست! !

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: