آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 5 خرداد ماه 1394 = 26-05 2015

سالی 90 هزار ايرانی به سرطان مبتلا می‌شوند

رئيس انجمن کلينيکال آنکولوژي ايران اعلام کرد: گايدلاين ( راهنماي باليني) سرطان معده را از لحاظ تشخيص و درمان تدوين کرده‌ايم و به وزارت بهداشت و نهاد رياست جمهوري جهت ابلاغ به مراجع مربوطه ارسال شده است.

محمدرضا قوام نصيري با بيان اينکه انجمن کلينيکال آنکولوژي هر ساله در کنگره سراسري جامعه جراحان حضور دارد و امسال نيز در اين کنگره که از 26 ارديبهشت آغاز شده است موضوعات متنوع و مبتلا به اين حوزه را انتخاب و به بحث و بررسي گذاشته است اظهار کرد: مواردي چون سرطان‌هاي دستگاه ادراري تناسلي زنان و مردان، سرطان‌هاي دستگاه گوارش، سرطان‌هاي سر و گردن و ديگر سرطان‌هاي شايع از اين جمله هستند. وي درباره سرطان‌هاي دستگاه گوارش گفت: متاسفانه سرطان‌هاي دستگاه گوارش در همه جاي دنيا شايع هستند و رده‌هاي اول آمار مرگ و مير را دارند. همچنين در حال حاضر سرطان مري در شمال شرق و سرطان معده در نيمه شمالي ايران بيشتر ديده مي‌شود.

قوام نصيري افزود: از آنجا که سرطان معده ابتدا به صورت سوء‌هاضمه خود را نشان مي‌دهد و به همين خاطر چندان تشخيص داده نمي‌شود، معمولاً بيماران در مراحل پيشرفته‌تر مراجعه مي‌کنند و به درمان‌ها خوب جواب نمي‌دهند و شاهد مرگ و مير بسيار بالاي ناشي از آن هستيم.

رئيس انجمن کلينيکال آنکولوژي ايران با تاکيد بر اينکه لازم است پيشگيري و تشخيص زودرس سرطان معده مدنظر قرار بگيرد اعلام کرد: گايدلاين يا راهنماي باليني سرطان معده را از لحاظ تشخيص و درمان تدوين کرده‌ايم که به وزارت بهداشت و نهاد رياست جمهوري جهت ارسال به مراکز درماني ارسال شده است و از انجمن خواسته شده تا گايدلاين سرطان‌هاي ديگر را نيز تدوين کند.

وي ادامه داد: اميدوارم اين پروتکل درماني در سال 94 و پس از تصويب نهايي در تمام بيمارستان‌هاي کشور لازم‌الاجرا شود.

قوام نصيري با بيان اينکه البته فقط نبايد به فکر درمان بود و بايد پيشگيري را مدنظر قرار داد از عملکرد وزارت بهداشت درخصوص درمان سرطان در کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه وزارت بهداشت به خصوص در رده بالا سومين عامل مرگ و مير يعني سرطان را به صورت شايسته پيگيري نمي‌کند.

وي افزود: لازم است اين موضوع در هيات دولت به صورت جدي و فوري پيگيري شود. ما ساليانه 90 هزار مورد جديد ابتلا به سرطان و حداقل 45 هزار مورد آمار مرگ و مير ناشي از آن را در کشور شاهديم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: