آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 7 تیر ماه 1394 = 28-06 2015

هستی بلوطستان لرستان رو به زوال

ابر و باد و مه و خورشيد و فلک درکارند تا جنگل‌هاي قلب زاگرس هر روز حالشان وخيم‌تر شود، اينجا آتش‌سوزي، زوال، خشکسالي، تغيير کاربري و چراي بي‌رويه دام نيستي را در بلوطستان رقم زده است. جنگل‌هاي لرستان با قرارگيري در قلب زاگرس اهميت حياتي براي اين زيست بوم منحصربفرد دارند چرا که از وسعت 5.8 ميليون هکتاري جنگل‌هاي 11 استان زاگرسي 1.2 ميليون هکتار در لرستان قرار دارد تا اين استان حائز رتبه دوم وسعت جنگل‌ها باشد، عنواني که وقوع مخاطرات مختلف طبيعي و انساني آن را تهديد مي‌کند.

استان لرستان به رغم دارا بودن ظرفيت‌هاي منحصر به فرد در زمينه اراضي جنگلي و مرتعي با مخاطرات جدي مواجه است، مخاطراتي که مي‌رود عرصه‌هاي طبيعي اين ديار را به دشت‌هاي بدون آب و علف تبديل کند. وقوع آتش‌سوزي‌هاي گاه و بيگاه در عرصه‌هاي جنگلي و مرتعي، چراي بي‌رويه دام، تعرض به عرصه‌هاي طبيعي و تغيير کاربري‌ها، خسارات خشکسالي و ريزگردها، اجراي پروژه‌هاي عمراني غيرکارشناسي و... هر کدام زخمي را بر تن زاگرس زده‌اند تا سکته‌هاي مختلف، قلب اين اکوسيستم را هر روز ضعيف‌تر کند. رضا آريايي مدير کل مديريت بحران استان لرستان در اين رابطه در گفت‌وگو با مهر با بيان اينکه طي چند دهه گذشته به دلايل گوناگون جنگل‌هاي استان لرستان تخريب شده، اظهار داشت: چراي بي‌رويه، آتش‌سوزي‌هاي عمدي و غير‌عمدي، بيماري زوال بلوط، اجراي پروژه‌هاي بزرگ عمراني، آزاد راه‌ها و ... از جمله دلايل نابودي جنگل‌هاي استان لرستان بوده است. وي همچنين توسعه شهرها، تبديل جنگل‌ها و مراتع در مناطق روستايي به اراضي کشاورزي، روش غلط آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت محصولات کشاورزي، ذغال گيري را از ديگر دلايلي عنوان کرد که جنگل‌هاي لرستان را با چالش جدي تخريب مواجه کرده است.

مدير کل مديريت بحران لرستان با بيان اينکه به اين دلايل همه ساله ما شاهد تخريب جنگل‌هاي استان هستيم، افزود: اين در حاليست که در مقابل اين ميزان خسارت و تخريب کار احيا جنگل‌ها در استان فوق‌العاده کند بوده است. آريايي با بيان اينکه کند بودن احياي جنگل‌هاي لرستان به دليل شرايط توپرگرافي جنگل‌هاي استان است، افزود: توپوگرافي استان لرستان کوهستاني و صعب‌العبور بوده و جنگل‌هاي استان نيز در اين مناطق قرار دارند. وي با بيان اينکه 75 درصد توپوگرافي لرستان در مناطق صعب‌العبور است ادامه داد: اين امر موجب شده که کار احياي جنگل‌ها در استان لرستان سخت شود چرا که بسياري از جنگل‌هاي بلوط لرستان در قلل بلند قرار دارند. مدير کل مديريت بحران لرستان همچنين کاهش جمعيت جانوري در لرستان را يکي ديگر از عوامل تخريب جنگل‌هاي استان لرستان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر جمعيت سنجابهايي که اقدام به کاشت بلوط در جنگل‌ها و عرصه‌هاي لرستان مي‌کردند به شدت کاهش يافته و اين امر موجب در معرض خطر گرفتن جنگل‌هاي بلوط در استان شده است. آريايي همچنين وجود شش ميليون راس واحد دامي در استان و چراي بي رويه را يکي ديگر از عوامل تخريب جنگل‌هاي استان عنوان کرد و گفت: همچنين طي سنوات اخير وقوع پديده گرد و غبار نيز موجب نابودي جنگل‌هاي استان لرستان شده است. متاسفانه شاهد کاهش بارندگي‌ها در لرستان و همچنين تبديل بارشها از برف به باران هستيم که اين امر بر روي پوشش گياهي استان تاثير بسيار زيادي گذشته است.وي با بيان اينکه از ابتداي امسال در استان لرستان شاهد 33 روز آلوده بوده است عنوان کرد: گرد و غبار بر روي گياهان و برگهاي درختان مي‌نشيند و روزنه‌هاي آنها را از بين ميبرد.

مدير کل مديريت بحران لرستان همچنين بحران آب در اين استان را يکي ديگر از عوامل تخريب جنگل‌هاي لرستان برشمرد و تصريح کرد: طي سنوات گذشته متاسفانه شاهد کاهش بارندگي‌ها در لرستان و همچنين تبديل بارش‌ها از برف به باران هستيم که اين امر بر روي پوشش گياهي استان تاثير بسيار زيادي گذشته است. آريايي با بيان اينکه طي دهه گذشته ميزان بارندگي‌هاي لرستان بيش از 580 ميلي متر بوده و اين در حاليست که امروز اين ميزان به 350 ميلي متر کاهش يافته است. وي به بحث تجهيزات اطفا حريق در استان لرستان اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون ما در شرايط تحريم قرار داريم و استان لرستان نيز هيچگونه تجهيزات و سيستم اطفا حريق هوايي را ندارد. وي با بيان اينکه جنگل‌هاي لرستان در مناطق صعب‌العبور قرار دارند و اين عدم وجود تجهيزات اطفا حريق هوايي منجر به ايجاد مشکلات براي مهار آتش‌سوزي‌ها در جنگل‌ها مي‌شود گفت: هلي کوپتري هم که اخيرا براي استان لرستان خريداري شده با استفاده از آن تنها کار هلي برد نيروها صورت مي‌گيرد و نمي‌تواند عمليات اطفا حريق را انجام دهد. مدير کل مديريت بحران لرستان در اين راستا در هنگام آتش‌سوزي جنگل‌ها بهترين راه براي مهار آتش‌سوزي استفاده از شاخ و برگ درختان است افزود: همچنين آتش‌کوب‌ها نيز در اين زمينه مورد استفاده قرار مي‌گيرند. آريايي با بيان اينکه موضوع مهار آتش‌سوزي‌ها در مناطق حفاظت شده بر عهده محيط زيست و در عرصه‌هاي جنگلي ديگر بر عهده اداره کل منابع طبيعي است عنوان کرد: با اين حال در هنگام آتش‌سوزي جنگل‌ها همه دستگاه‌هاي متولي به کمک مي‌آيند و نسبت به مهار آتش‌سوزي‌ها همکاري دارند. وي همچنين استفاده از تجهيزات پيشرفته اطفا حريق، سيستم«اي اف تي» نيز در هنگام آتش‌سوزي‌هاي جنگل‌ها در دستور کار قرار مي‌گيرد گفت: البته با وجود عرصه‌هاي گسترده جنگلي در استان نيروهاي کم 20 تا 30 نفره محيط زيست و منابع طبيعي با توجه براي مهار آتش‌سوزي‌ها نمي‌تواند کارساز باشد و در اين راستان بايد موضوع افزايش مشارکت مردمي‌در دستور کار قرار گيرد. مدير کل مديريت بحران لرستان بيماري زوال بلوط را يکي ديگر از عوامل تخريب جنگل‌هاي لرستان برشمرد و گفت: چند سالي است که جنگل‌هاي منطقه زاگرس و به تبع استان لرستان درگير اين بيماري شده است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: