آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 15 تیر ماه 1394 = 06-07 2015

سقوط یورو پس از وقوع زلزله سیاسی در یونان

یونانی‌ها روز یکشنبه همانطور که الکسیس سیپراس نخست‌وزیر چپگرای آن‌ها خواسته بود، قاطعانه شروط وام‌دهندگان بین‌المللی را رد کردند تا آتن یک گام دیگر به خروج از حوزو یورو نزدیک شود.

در همان دقایق آغازین اعلام نتایج اولیه انتخابات، رأی منفی یونانی‌ها به وام‌دهندگان ارزش یورو را به شدت تحت تأثیر قرار داد تا اروپا ملموس‌تر از قبل تبعات احتمالی خروج آتن‌نشین‌ها از حوزه پولی مشترک را درک کنند.

ارزش برابری یورو،‌ حتی پیش از آنکه بازارهای آسیایی باز شود، در بازارهای الکترونیکی، 1.6 درصد سقوط کرد و به رقم 1.0963 دلار رسید.

برخی سران اروپایی پیش از این گفته بودند که اگر یونانی‌ها به شروط وام‌دهندگان نه بگویند، بعید است که مذاکرات تازه‌ای را برای بحث در مورد پرداخت وام به یونان آغاز کنند و این کشور جنوب اروپا باید به فکر خروج از حوزه پولی مشترک و حتی خروج از اتحادیه اروپا باشد.

بلافاصله پس از قطعی شدن شکست سنگین ریاضت‌گرایان در یونان، فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان تلفنی گفت‌وگو کردند.

مرکل و اولاند که بارها از دولت سیپراس خواسته بودند به سیاست‌های ریاضتی تن دهد، با شکست در میدان آتن،‌ خواستار برگزاری نشست اضطراری مقامات ارشد حوزه یورو شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نوشته است که قرار است این نشست روز دوشنبه (امروز) در شهر پاریس برگزار شود. انتظار می‌رود مرکل و اولاند دیدار دوجانبه‌ای هم در حاشیه این نشست داشته باشند.

به گزارش فارس، همزمان خبرگزاری رویترز هم نوشته است که وزرای خارجه 19 کشور عضو حوزه یورو نیز این هفته دیدار می‌کنند. هنوز تاریخ دقیق این دیدار مشخص نشده است، اما انتظار می‌رود این نشست گام بعدی اروپا در برابر بحران یونان را مشخص کند.

«زیگمار گابریل» معاون مرکل گفته است که سیپراس با این همه‌پرسی «تمام پل‌ها (بین اروپا و یونان) را خراب کرد.»

او به روزنامه تاگس اشپیگل گفته است که «به سختی می‌توان تصور کرد» که مذاکرات تازه‌ای در مورد اعطای وام به یونان، برگزار شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: