آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 14 شهریور ماه 1394 = 05-09 2015

توافق؛ پاسخ سیاستمدار انگلیسی به آقای اوباما

تفکر خوش خیالانه، شیوه درستی برای زندگی نیست. این رویکرد در عرصه سیاست خارجی خطرناک است و عواقب امنیتی فاجعه باری به همراه دارد. این امید نادرست است که با به تعویق انداختن این مشکل می توان در آینده به تغییر دست یافت.
***


لیام فاکس، وزیر سابق دفاع انگلیس در نشستی درباره بررسی توافق هسته ای وین در اندیشکده هریتج در واشنگتن گفت: یکی از مسائلی که درباره این توافق مطرح است، آزاد شدن دارایی های رژیم ایران است. گفته شده این پول سبب تشدید مشکلات ناشی از اقدامات حزب الله و دیگر گروههای شبه نظامی وابسته به رژیم ایران نخواهد شد زیرا تهران در زمان تحریمها نیز می توانست از این گروهها حمایت مالی کند. اما تفسیر من کاملا برعکس این سخن است. اگر رژیم ایران به تامین مالی این گروهها به چشم موضوعی اولویت دار نگاه کند و در شرایط سخت تحریم به تامین مالی آنها ادامه بدهد، طبیعی است که در زمان رفع تحریمها و دسترسی به سونامی دارایی های آزادشده، این گروهها نامزدهای اصلی برای تامین منابع مالی در آینده نزدیک خواهند بود.

وی در ادامه افزود: همچنین گفته می شود این اقدام کمک خواهد کرد رژیم ایران به گونه ای به نظم اقتصاد بین المللی ملحق شود که سبب تشویق اصلاحات در ایران شود و وابستگی متقابل اقتصادی ایران به این نظم سبب خواهد شد رژیم حاکم تهدیدی کمتر برای کشورهای همسایه اش و ما باشد. در این مورد هم می خواهم توجه ها را به این نکته جلب کنم که آیا وارد کردن روسیه به گروه هشت، سبب شد این کشور رویکرد تهاجمی و توسعه طلبانه کمتری پیدا کند؟ آیا این کار سبب شد نیات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مهار و محدود شود؟ هیچ تضمینی وجود ندارد که وابستگی متقابل اقتصادی حکومتی که نگرش کاملا متفاوت با ما دارد سبب شود نتایجی حاصل شود که برای ما مطلوب باشد.

وی در ادامه افزود: گفته می شود باید این توافق پذیرفته شود زیرا هیچ رویکرد و گزینه دیگری بجای آن وجود ندارد. من فکر نمی کنم این سخن درست باشد. رژیم ایران به آن علت سر میز مذاکرات حاضر شد که تحریمها از نظر اقتصادی آنقدر بر آنها فشار آورده بود که ثبات داخلی شان را تهدید می کرد. حفظ تحریمها تا زمانیکه رژیم ایران حاضر می شد توافق بهتری را بپذیرد، بی تردید گزینه بهتری بود که گروه پنج بعلاوه یک می توانست آن را انتخاب کند اما این گزینه انتخاب نشد.

وی در پایان سخنانش گفت: مشخصه سیاستهای امنیتی کشورهای غربی در سالهای اخیر، غلبه تفکر خوش خیالانه بر تحلیل نقادانه بوده است. سیاست گذاران وظیفه دارند ارزیابی های خود را براساس وضعیت واقعی جهان انجام بدهند و نه اینکه دنیایی که دوست دارند آنگونه باشد. تفکر خوش خیالانه، شیوه درستی برای زندگی نیست. این رویکرد در عرصه سیاست خارجی خطرناک است و عواقب امنیتی فاجعه باری به همراه دارد. این امید نادرست است که با به تعویق انداختن این مشکل می توان در آینده به تغییر دست یافت.



آرش September 4, 2015 07:21 PM

با اينكه انگليسي ها در طول تاريخ ضربات جبران نشدني به ملت و كشورمان وارد آورده و از اين بابت ايراني ها از آنها دل آزرده و حتي ميشه گفت متنفرند ولي اين حرف كاملا درست است كه آخوندها به اين جهت پاي ميز مذاكره نشسته اند كه فشار اقتصادي آنقدر به آنها فشار آورده بود كه مردم آماده قيام آخوند بر باد ده شده بودند و اوباما و حزب ننگينش ( دمكرات ) بابت توافق و آزادي پول ها ( راه تنفسشان باز شد ) و احياي دوباره تروريست ها ( حماس ، حزب الله ، اسد و ) اشتباه تاريخي بزرگي را مرتكب شدند و كار را براي مردم كه مهانا آزادي ايران بود را سخت كردند ، ولي ملت ايران يكبار ديگر با اتحاد و صرف فعل خواستن بزودي تومار ضحاكيان را در هم خواهند پيچيد و بار ديگر
احترم مردم آزاده جهان را براي خود خواهند خريد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Hamid September 4, 2015 07:44 PM

حدود ٤٠ سال پيش در مراسمي در هند كه ساليانه بود مسن ترين سفير حاضر كه سفير انگلستان بود براي اداي احترام دم گاو مقدس را گرفته وبوسيد از اداي احترام به سفير انگلستان تمام اعضاي سفارت همان دم را بوسيدنت در خاتمه يكي از كارمندان اعتراض كرده كه ما در سال گذشته سر گاو مقدس را ميبوسيديم و با مشكلاتي باينجا رسيديم شما بر گردانديد به عقب چرا ، سفير در جواب گفت كم مانده بود كه مردم از سر گاو هم رد بشوند و باورهايشان تغير كند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: