آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 9 آذر ماه 1394 = 30-11 2015

ایران؛ هزينه درمان معتادان چندين برابر سرطان

عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از بي‌توجهي سازمان‌هاي بيمه‌گر به بيمه درمان معتادان، گفت: هزينه درمان معتادان سرسام‌آور و حتي چندين برابر بيماران سرطاني است لذا پروتکل درماني آنها بايد تغيير کند و تحت حمايت بيمه‌ها قرار گيرند. به گزارش تسنيم، رسول خضري با بيان اينکه درحال حاضر معتادان تنها در حد بيمه پايه از خدمات بيمه‌اي برخورداند، اظهار داشت: واقعيت آن است که پروتکل‌هاي دارويي معتادان از 15 سال پيش هيچ تغييري نکرده است، به‌طوريکه براي درمان معتادان به ماده مخدر شيشه پروتکل دقيق و مشخص درماني در کشور در نظر گرفته نشده است.

نماينده سردشت و پيرانشهر در مجلس شوراي‌اسلامي‌با تاکيد بر اينکه در حال حاضر هزينه درمان معتادان بسيار قابل توجه است، تصريح کرد: در نظر گرفتن بيمه حمايتي براي معتادان ضروري است از همين رو تامين اجتماعي و بيمه سلامت بايد بيمه‌اي را براي اين منظور اختصاص دهند.

خضري با انتقاد از اينکه بيمه‌اي براي معتادان در نظر گرفته نشده است، گفت: اعتياد به مثابه يک بيماري چند وجهي شامل مسائل جسمي، روحي، اعصاب، پوست و غيره است، در حقيقت اعتياد بيماري سيستماتيک است که بر روي تمامي‌اعضا و جوارح بدن تاثير مي‌گذارد.

اين نماينده مردم در مجلس نهم، با يادآوري اينکه اعتياد عموماً از طريق مواد غيراصولي و صنعتي بروز پيدا کرده که نهايتا هم سبب فوت افراد مي‌شود، به خانه ملت گفت: هزينه‌هاي زياد درمان معتادان و عدم حمايت از سوي سازمان‌هاي بيمه‌گر، سبب شده معتادان به فراموشي سپرده شود و عمدتا دچار عوارض بيماري‌ها يا فوت شوند، به عنوان مثال ليکوئيداسيد ماده پيش‌ساز مخدر شيشه است که اين نوع اسيد قدرتمند تمام بافت‌هاي بدن انسان را از بين مي‌برد.

خضري با بيان اينکه با توجه به ماهيت اعتياد و عوارض آن، تاکنون اقدام عملي براي بيمه درمان آنها درنظر گرفته نشده، گفت: در واقع درمان يک معتاد چندين برابر درمان يک بيمار سرطاني است، در خصوص بعد رواني اعتياد هم، معتادان بين يک تا دو سال نيازمند حمايت براي درمان و بازتواني هستند.

وي با تاکيد بر اينکه يکي از مهمترين اقدامات در فرايند درماني معتادان جلوگيري از بازگشت مجدد آنها است، گفت: متاسفانه در حال حاضر هيچ بيمارستاني، مختص درمان معتادان وجود ندارد، حتي در ساير بيمارستانها يک بخش ويژه به اين بيماران اختصاص داده نشده است، سازمان بهزيستي هم به دليل کمبود منابع نمي‌تواند در اين زمينه پيشگام باشد.

عضو کميسيون بهداشت ودرمان مجلس شوراي اسلامي ‌با تاکيد بر افزايش آمار معتادان در کشور، خاطرنشان کرد: آمار معتادان در حالي افزايش يافته که سن اعتياد کاهش يافته البته آمارهاي اعلامي‌بيانگر وجود 20 درصد معتاد در کشور است که البته براي نزديک شدن آمارها به واقعيت بايد آنها را 5 برابر کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: