آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 16 بهمن ماه 1394 = 05-02 2016

تردید بانکهای اروپایی برای بازگشت به ایران

بانک های اروپایی از فشارهای آمریکا بابت اعمال تحریم ها رنج می برند و برای حضور در ایران به دنبال کسب اعتماد هستند.

الشرق الاوسط نوشت: شرکت های غربی پس از رفع تحریم های اقتصادی ایران در صدد بازگشت به ایران و سهیم شدن در فرصت های کاری جدید هستند. اما بانک های اروپایی هنوز از فشارهایی که آمریکا بابت اعمال تحریم ها به آنها وارد کرده رنج می برند و برای حضور در ایران خواستار کسب اعتماد و اطمینان هستند. آنها می خواهند مطمئن شوند معاملات آنها در امنیت کامل انجام خواهد شد .

یک منبع آگاه در یک بانک برجسته فرانسوی گفت:با وجود رفع تحریم ها، هنوز بسیاری از موضوعات غیرشفاف هستند.

فرهاد علوی، متخصص مسائل تجاری گفت: بانک های اروپایی فقط با خطر اعمال تحریم های جدید مواجه نیستند، بلکه آنها از این موضوع وحشت دارند که بر اساس قوانین و اصول بانکداری جهانی با مجازات مواجه شوند.

رئیس جمهور فرانسه گفته است که ارزش توافقنامه های جدید تهران و پاریس بیش از 15 میلیارد دلار است. مفاد مالی این توافقنامه ها به گونه ای است که دخالت مستقیم بانک ها را می طلبد.

در گذشته هر زمان بانک ها در معاملات مربوط به تهران سهیم می شدند، واشنگتن بر اساس تحریم های اعمال شده، غرامت سنگینی از آنها طلب می کرد. از بارزترین نمونه های پرداخت غرامت، محکوم شدن بانک بی ان بی باریبا در سال 2014 به پرداخت 8.9 میلیارد دلار غرامت بود. این موضوع بانک های دیگر کشورهای اروپایی، به ویژه آلمان را نگران ساخت. بانک دویچه نیز محکوم به پرداخت غرامت 258 میلیون دلاری در ماه نوامبر شد؛ چرا که این بانک با شرکت هایی که شامل تحریم های آمریکا می شدند عملیات بانکی انجام داد. این شرکت ها وابسته به ایران و سوریه بودند.

سعید لیلاز، تحلیلگر اقتصادی ایرانی به شرق الاوسط گفت: اگر این گزارش ها صحیح باشد، می توان گفت بانک های اروپایی تاثیر چندانی بر اقتصاد ایران ندارند. مشکلاتی که بانک های ایرانی با آن مواجه هستند به جای آنکه قانونی باشد، عمدتا سیاسی است. بر این اساس بانک های ایرانی از معاملات با بانک های خارجی و نزدیک شدن به بانک‌های بین المللی دوری می‌کنند.

لیلاز افزود: پس از اعمال تحریم ها، ایران معاملات مالی خود را با بانک های شرقی انجام داد. این بانک های شرقی، از بانک های مهم و درجه اول محسوب نمی شدند.

نایب رئیس شورای اجرایی میدیف اینترنشنال که در زمینه ارتباط بخش خصوصی بانک های جهانی و سازمان های بین المللی فعال است هفته گذشته به رادیو فرانس اینفو گفت: با وجود آنکه آمریکا براساس توافقنامه هسته ای تحریم های ایران را لغو کرده است، تحریم هایی که به واسطه ارتباط ایران با فعالیت های تروریستی اعمال شده همچنان ادامه دارد.

ماتیاس فیکل، وزیر تجارت خارجی فرانسه تاکید کرد، وی از آمریکا خواسته است تا درباره رفع تحریم های ایران و جدول زمانی آن توضیح دهد. قرار شده است مقامات مرتبط با اعمال تحریم ها در وزارت خزانه داری آمریکا در این خصوص به وی پاسخ دهند.

تیری کوفیل، از موسسه پژوهش های بین المللی و استراتژیک فرانسه، گفت: آمریکا علاقمند است حالت عدم اطمینان کنونی استمرار یابد. وی تصریح کرد: سیاست آمریکا اینگونه است: مراقب باشید ، اوضاع تغییر نکرده است.

بدین شکل مردم متوجه اوضاع نمی شوند و فکر می کنند تحریم ها همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: از لحاظ قانونی بانک ها می توانند برخی اقدامات مورد نظر خود را انجام دهند. البته آنها قبل از بازگشت به ایران می خواهند تمامی اطمینان های لازم را بدست آورند. حقیقتا آنچه بانک بی ان بی باریبا انجام داد غیرقانونی نبود.

واشنگتن هنوز ابزارهایی برای اعمال فشار به بانک ها را در اختیار دارد. در چنین اوضاعی چگونه مجموعه‌های بزرگ می خواهند بدون حمایت مالی با ایران معامله کنند.

پاسکال دی لیما، یکی از شخصیت های بزرگ اقتصادی که در مجموعه اقتصادی سیل فعالیت می کند گفته است فرصت های بسیاری در ایران یافت می شود. با این وجود به دلیل وضعیت ژئوپلتیک تهران با اسرائیل، ایران هنوز کشور خطرناکی است. به سبب تحریم هایی که بر بانک بی ان بی باریبا اعمال شده، اعتماد بانک ها در شرایط کنونی تضعیف شده است.

روز سه شنبه هفته گذشته، شرکت کوفیس برای حمایت از سرمایه گذاری های فرانسه در ایران تعهد کرد، درباره تهدیدهایی در خصوص بازپرداخت مبالغ از سوی ایران وجود دارد، ضمانت های لازم را ارائه دهد.

ماتیاس فیکل، وزیر تجارت خارجی فرانسه تاکید کرد: فرانسه کارگروهی از کارشناسان مسلط به امور تحریم ها در وزارتخانه های دارائی و امور خارجه تشکیل داده است. این کارشناسان به هر سوالی که در خصوص عملیات مالی در ایران مطرح شوند پاسخ می دهند. پاسخ این کارشناسان بر مبنای قوانین کنونی آمریکا ارائه خواهد شد.

با این وجود تیری کوفیل، از موسسه پژوهش های بین المللی و استراتژیک فرانسه نگرانی خود را از خطای راهبردی ایالات متحده ابراز کرده است.

وی گفت آمریکا اجازه داده است بانک های اروپایی به دلیل بازگشت به ایران با فشار مستقیم مواجه شوند و واشنگتن مسلما تاوان این اقدام را خواهد پرداخت. اروپایی ها از این اقدام سیاسی آمریکا متاسفند. آمریکا نمی تواند از این سلاح مالی و ژئوپلتیک خود در شرایط دیگری استفاده کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: