آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 25 بهمن ماه 1394 = 14-02 2016

گزارشی تکاندهنده از شکنجه در بازداشتگاهها

خبرگزاری هرانا – حسین ساجدی نیا رئیس پلیس تهران، اخیرا از بازداشت بیش از صد تن از “اراذل و اوباش” تهران در قالب طرح «برخورد با مخلان نظم اجتماعی و هنجار شکنان» خبر داده است. منابع مطلع به گزارشگر هرانا گفته اند که نیروی انتظامی این افراد را در بازداشتگاه ها بدون حق تماس تلفنی و ملاقات و یا گرفتن وکیل و با شکنجه وادار به اعتراف علیه خودشان کرده است.

بنا بر اطلاع منابع هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از میانه های دی ماه تا بهمن ماه، حدود ۱۶۵ تن در نقاط مختلف تهران در قالب طرح «برخورد با مخلان نظم اجتماعی و هنجارشکنان» توسط مأموران نیروی انتظامی بازداشت شده اند.

سردار حسین ساجدی نیا هفته گذشته در حاشیه اجرای این طرح گفته است که تمامی افراد دستگیر شده در این طرح از «متهمان سابقه دار و هنجار شکن» هستند که شهروندان طی تماس های خود با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ خواهان دستگیری آنها بوده اند.

خانواده‌ی یکی از کسانی که طی این طرح بازداشت شده اند به گزارشگر هرانا گفت که چندین تن از بازداشت شدگان هیچ گونه سابقه قضایی نداشته و برای اولین بار بازداشت شده اند و هنوز تفهیم اتهام نیز نشده اند. او که نخواست نامش فاش شود، به گزارشگر هرانا گفت که طی بیش از یک ماه بازداشت، این افراد هیچ گونه تماس و ملاقاتی با خانواده نداشته اند و مسئولین قضایی نیز با بهانه “در طرح و باندی بودن” با ملاقات و یا هر گونه تلاش برای پیگیری وضعیت آن‌ها مخالفت می کنند.

یک منبع مطلع از وضعیت بازداشتگاه ها تعداد بازداشت شدگان را ۱۶۵ تن ذکر کرده و گفته است که همه این افراد در بازداشتگاه های اداره آگاهی برای پذیرش اتهامات مختلف تحت فشار و شکنجه قرار گرفته اند.

به گفته این منبع اگرچه در بین این افراد مجرمین سابقه دار نیز هستند ولی تعدادی از بازداشت شدگان برای اولین بار بازداشت شده اند، تعدادی زیر هیجده سال سن دارند و تعدادی نیز به صرف پرینت مکالمات تلفنی بازداشت شدگان اولیه، بعدا بازداشت شده اند.

این منبع افزوده است که اداره آگاهی با توجه به محل زندگی این افراد و بدون مدارک، آنها را زیر شکنجه و ضرب و شتم، وادار به پذیرش اتهاماتی می کند که در اطراف محل اقامتشان رخ داده است.

«جوجه شدن»، «کشیدن انگشتان دست به طرفین»، «چَک قطاری»، فحاشی و تهدید ناموسی بخشی از شکنجه هایی است که در غیاب وکیل و هرگونه امکان تماس با دنیای خارج، روی این متهمان برای اخذ اعتراف اعمال می شود.

مسئولیت قضایی پرونده تمام بازداشت شدگان به عهده یک قاضی است و او در پاسخ مراجعه کنندگان گفته است که پیگیری نکنند چون به دلیل تعداد زیاد، رسیدگی به طول خواهد انجامید.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: