آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 5 فروردین ماه 1395 = 24-03 2016

دادگاه لاهه: چهل سال حبس برای یک جنایتکار جنگی

دادگاه جزائی بین المللی برای یوگسلاوی سابق، روز پنجشنبه رئیس پیشین صرب های بوسنی را مسئول «نسل کشی» و ٩ اتهام دیگر چون جنایت علیه بشر و جنایت جنگی دانست. شناسائی رسمی کشتار ژوئیه ١٩٩٥ در «سربرنیچا» به عنوان «نسل کشی» به یکی از مهمترین فجایع پایان قرن بیستم چهرۀ حقوقی می دهد.

به گزارش رادیو فرانسه، دادگاه، کشتار «سربرنیچا» را از نمونه های بارز «پاکسازی قومی» تلقی کرد که توسط «رادووان کارازیچ» با همکاری ژنرال «رادکو ملادیچ»، فرماندۀ نظامی صرب های بوسنی، و حمایت رئیس جمهوری پیشین صربستان «سلوبودان میلوسویچ» تهیه و به اجرا گذاشته شده است. دادگاه «رادووان کارازیچ» را محور ساختارهای نظامی، سیاسی و دولتی صرب های بوسنی تلقی کرده و در حکم خود تصریح کرد که وی «در خط مقدم تدوین، توسعه و اجرای ایدئولوژی» آنان در سالهای ١٩٩٢ تا ١٩٩٥ قرار داشته است. جنگهای این دوران در بوسنی ١٠٠٠٠٠ کشته و ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار بی خانمان و جابجا شده ببار آورد.

دادگاه با این حال مسئولیت رادووان کارازیچ را در «کشتار جمعی» در هفت شهر و شهرک دیگر بوسنی وارد ندانست. بگفتۀ دادگاه در این موارد « بر اساس اسناد ارائه شده ارادۀ نسل کشی به اثبات نمی رسد» و از همین رو نمی توان وی را در این موارد از نظر جزائی مسئول شناخت.

«رادووان کارازیچ» عالی رتبه ترین مقامی است که توسط دادگاه جزائی بین المللی برای یوگسلاوی سابق محاکمه و محکوم می شود. رئیس جمهوری پیشین صربستان «سلوبودان میلوسویچ» که پروندۀ وی در برابر همین دادگاه در حال بررسی بود، در سال ٢٠٠٦ در زندان درگذشت و بنابراین محاکمۀ وی نا تمام مختومه اعلام شد.

شمار فراوانی از قربانیان و از جمله زندانیان پیشین اردوگاههائی که صرب های بوسنی برای در بند نگه داشتن مسلمانان بر پا کرده بودند و نیز خانواده هائی که فرزندان خود را دراین جنگ از دست داده اند و همچنین تعدادی از دیپلمات ها و شمار بسیاری از روزنامه نگاران از نقاط مختلف جهان برای شنیدن حکم دادگاه در محل حاضر بودند.

«رادووان کارازیچ» که اینک ٧٠ سال دارد، روانپزشک است و در پایان جنگ به مدت ١٣ سال با استفاده از نام های مستعار بصورت نیمه پنهان می زیست. وی در سال ٢٠٠٨ دستگیر شد، محاکمۀ وی سال بعد آغاز گردید و در سال ٢٠١٤ پس از ٤٩٧ روز محاکمه و احضار ٥٨٦ شاهد به دادگاه به پایان رسید.



فریبرز March 24, 2016 11:37 PM

ای علی گدا، دستت چلاق است ولی چشمت که کور نیست! سرنوشت این جنایتکار را ببین و عبرت بگیر!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: