آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 2 خرداد ماه 1395 = 22-05 2016

راست افراطی اتریش در آستانۀ قدرت گیری است

زادیو فرانسه: ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار رأی دهندۀ اتریشی امروز یکشنبه ۲۲ ماه مه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشورشان شرکت جستند تا جانشین رییس جمهوری سوسیال-دموکرات این کشور، هاینس فیشر، را انتخاب کنند. در این دور نهایی انتخابات نامزد راست افراطی، نوربرت هوفر، با الکساندر فان دربلن، از حزب سبزها، رقابت می کند. بر اساس نظرسنجی ها بخت پیروزی نامزد راست افراطی، نوربرت هوفر، بیش از رقیب او از حزب سبزهاست.

نوربرت هوفر در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ۳۵ درصد آرای عمومی را به دست آورد. پیروزی نوربرت هوفر نخستین پیروزی یک رهبر راست افراطی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شمار خواهد رفت.
در نخستین ساعات رأی گیری امروز نرخ مشارکت رأی دهندگان در وین و دیگر نقاط اتریش از جمله "سالزبورگ" بیش از دور اول اعلام شد. در دور اول انتخابات ریاست جمهوری اتریش ۶۸٫۵ درصد رأی دهندگان شرکت کردند.
در حالی که رییس کمیسیون اروپا، ژان-کلود یونکر، نگرانی خود را از روی کارآمدن راست افراطی در اتریش پنهان نکرده، حزب راست افراطی فرانسه (موسوم به "جبهۀ ملی") از پیروزی احتمالی نوربرت هوفر ابراز خشنودی نموده است.
در سال ۲۰۰۰ ورود نمایندگان راست افراطی در حکومت اتریش به ریاست "یورگ هایدر" مجازات های اتحادیۀ اروپا را علیه اتریش در پی داشت و این کشور را به عضو مطرود اتحادیۀ اروپا تبدیل کرد.
اینبار وضعیت وخیم اقتصادی و بحران ناشی از ورود پناهجویان به اتریش بستر تقویت و بسط افکار راست افراطی بوده اند.
الکساندر فان دربلن مردم اتریش را به جلوگیری از قدرت گیری رهبر راست افراطی فراخواند و گفت : "جنون ملی گرایی باعث ورشکستگی کشور شده است."
با این حال، نوربرت هوفر برغم ورود ۹۰ هزار متقاضی پناهندگی به اتریش در سال گذشتۀ میلادی آگاهانه از اظهارنظرهای خارجی ستیزانه پرهیز کرد و کلیه سخنرانی های سیاسی خود را بر مسئلۀ بیکاری و بالا بردن کیفیت زندگی مردم متمرکز ساخت. او بارها تأکید نمود که قصد ندارد اتریش را از اتحادیۀ اروپا خارج کند، مگر آنکه، به گفتۀ او، ترکیه به عضویت اتحادیۀ اروپا درآید.
با این حال، یکی از مشاوران نوربرت هوفر تصریح کرده است که او قصد دارد در صورت پیروزی در انتخابات، رییس جمهوری فعال اتریش باشد و به ایفای یک نقش تشریفاتی بسنده نکند. در اتریش رییس جمهوری وظیفۀ ادارۀ مسائل روزمرۀ جامعه را ندارد، هر چند از اختیارات مهمی از جمله تغییر دولت برخوردار است.
حدود ۹۰۰ هزار رأی دهندۀ اتریشی خواسته اند که از طریق نامه در رأی گیری امروز شرکت کنند. این تعداد رأی دهنده ۱۴ درصد واجدان شرایط رأی را تشکیل می دهند. نتایج این بخش از آرا روز دوشنبه اعلام خواهد شد و می توانند اعلام نتایج نهایی انتخابات را به تأخیر بیاندازند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: