آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 22 مهر ماه 1395 = 13-10 2016

فعالین بهایی مدافع حق تحصیل همچنان در زندان

شهروندان بهایی مدافع حق تحصیل همچنان در زندان بسر می برند

خبرگزاری هرانا – نوید خانجانی، ایقان شهیدی و واحد خلوصی سه شهروند بهایی مدافع حق تحصیل که بین سالهای ۸۸ تا ۹۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند کماکان در زندان رجایی شهر کرج به خاطر فعالیت های مسالمت آمیز خود در چارچوب مطالبه حق تحصیل شهروندان بخصوص جوانان محروم از تحصیل بهایی گذر حبس می کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نوید خانجانی، ایقان شهیدی و واحد خلوصی، سه تن از فعالان حق تحصیل در بند زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر کرج مشغول تحمل احکام حبس خود هستند.

نوید خانجانی متولد ۱۳۶۶ و ساکن اصفهان است.

نوید خانجانیآقای خانجانی از موسسان جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی است که در اسفندماه ۸۸ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد و حدود ۲ ماه در زندان به سر برد. وی سپس از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس به تحمل ۱۲ سال حبس تعزیری و چهارصد هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد.

اتهامات وی «نشر اکاذیب»، «تشویش اذهان و تبلیغ علیه نظام به واسطهٔ انتشار اخبار و گزارش‌ها و انجام مصاحبه با تلویزیون و رادیوهای بیگانه»، «عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران»، «عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر» و همچنین «تشکیل گروه جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی» عنوان شده بود.

نوید خانجانی که در جریان بازداشت امدادگران داوطلب در تبریز نیز مجددا بازداشت شده بود، روز ۱۵ شهریور ۹۱ جهت اجرای حکم به قرنطینه زندان رجایی‌شهر انتقال یافت.

این فعال حقوق بشر محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج که پیش از این به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بود با اعمال ماده ۱۳۴ و «تجمیع احکام» با کاهش حکم سابق به ۵ سال حبس تعزیری مواجه شد.

ایقان شهیدی، متولد ۱۷ تیرماه ۱۳۶۷ و ساکن کرمانشاه، دانشجوی محروم از تحصیل بهایی و فعال حقوق بشر، پس از شرکت در کنکور سراسری سال ۱۳۸۵ به جای دریافت نتیجه کنکور، با پاسخ نقص پرونده مواجه شد.

ایقان شهیدیوی به علت پیگیری هایی که در پی یافتن دلیل نقص پرونده بودن خود انجام داد، در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ به همراه تعداد زیادی از دیگر فعالان حقوق بشر و فعالان حق تحصیل دانشجویی دستگیر و پس از یک روز نگهداری در کرمانشاه، به بند «۲-الف» زندان اوین منتقل شد.

این فعال مدنی پس از هفتاد روز بازداشت در این بند، که همراه با شکنجه‌های روحی و جسمی، تهدیدها و توهین های شخصی و اعتقادی بود، در نهایت در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد.

آقای شهیدی در دی ماه ۱۳۸۹ در جلسه بازپرسی تفهیم اتهام شد. دادگاه بدوی در تاریخ ۷ تیرماه ۱۳۹۰ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. به گفته منابع نزدیک به این شهروند بهایی، در دادگاه به صورت توهین آمیز با او برخورد شده است.

ایقان شهیدی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “عضویت در تشکیلات جامعه ی بهائی” به پنج سال حبس تعزیری محکوم و این حکم روز اول مرداد ماه ۱۳۹۰ به وکیل وی ابلاغ شد.

ایقان شهیدی در ۲۱ فروردین ۹۱ برای تحمل حبس بازداشت و درحال حاضر در زندان رجایی‌شهر کرج مشغول تحمل حبس است.

واحد خلوصی متولد ۱۳۶۵ در همدان و ساکن تهران است.

این فعال حقوق بشر در تاریخ ۲۶ مردادماه ۱۳۹۰ و در پی دریافت احضاریهٔ کتبی و مراجعه به شعبه سوم دادسرای اوین بازداشت و مدت ۲۱ روز را در بند ۲-الف سپاه در زندان اوین به سر برد و پس از آن به زندان رجایى شهر تبعید شد.

واحد خلوصیوی در خردادماه ۱۳۹۰ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه با اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، عضویت و فعالیت موثر در جامعه بهایی و تبلیغ گسترده آن، عضویت و فعالیت موثر در کمیته حق تحصیل» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تأیید شد.

این فعال مدنی بهایی مورخ بیست و دوم شهریور ماه سال ۱۳۹۴ جهت اجرای حکم ۵ سال حبس بازداشت و در تاریخ هفتم مهرماه به بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجائی شهر انتقال یافت.



مریم October 13, 2016 01:57 PM

با بگیر و به بند نمیتوان جلو جبر زمان را گرفت

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: