آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 31 اردیبهشت ماه 1396 = 21-05 2017

بازار مسکن در ایران خیال بیداری ندارد

سرویس اقتصادی - یک کارشناس مسکن، بازار این کالا را نیازمند تغییرات جدی در سطوح مختلف اقتصادی دانست و گفت:سیاست های کنونی دولت گره این بازار را باز نخواهد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی فانوس، فرهاد بیضایی با بیان این که مردم نقدینگی زیادی در اختیار ندارند، به فانوس گفت: بنابراین دولت نمی‌تواند با استفاده از شیوه قبل و اعطای وام‌های گران و پرهزینه قشر جوان جامعه را برای خرید مسکن و سرمایه گذاری در این بخش ترغیب کند.

او با اشاره به این که افزایش مقطعی آمار خرید و فروش مسکن نیز نکته جدیدی را القا نمی‌کند و مسکن همچنان در رکود بسر می‌برد توضیح داد آمار درست و منطقی معاملات را باید از مشاوران املاک، انبوه‌سازان و سازندگان دریافت کرد.

بر اساس گزارش‌های این عوامل، صنعت ساخت ‌و ساز با رکود شدیدی روبروست. پروانه‌های صادرشده کاهش‌ یافته و فاصله بین عرضه و تقاضا روز به ‌روز زیادتر می‌شود.

وی با اشاره به این که اتفاقات بازار مسکن از آمارهای مرکز ایران یا بانک مرکزی حاصل نمی‌شود، ادامه داد: آمار و ارقام صحیح معاملات را باید از مشاوران املاک، انبوه‌سازان و سازندگان گرفت.

بیضایی اضافه کرد: گزارش های عوامل ساخت و ساز در کشور ما نشان می دهد صنعت ساخت ‌و ساز با رکود شدیدی روبروست و پروانه‌های صادرشده کاهش‌ یافته و فاصله بین عرضه و تقاضا نیز روز به ‌روز زیادتر می‌شود.

این کارشناس مسکن در ادامه مشکل اصلی رکود در بازار مسکن را اعطای وام با بهره بالا دانست و بیان کرد: عدم تناسب عرضه و تقاضا طی سال های گذشته منجر به کاهش میزان معاملات در این بازار شده بود، به همین منظور نجات این بازار جز از طریق تزریق منابع مالی امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر دولت تلاشی برای قانع کردن بانک‌ها در خصوص کاهش نرخ بهره انجام نداده است و عمده منابع بانکی که طی سال‌های گذشته در بخش مستغلات سرمایه‌گذاری شده نیز در حال حاضر در رکود به سر می‌برد و بانک‌ها نیز با مشکلات ویژه‌ای مواجه هستند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: