آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 17 آذر ماه 1396 = 08-12 2017

تروریسم ملاها؛ وقتی پرونده‌ ها گشوده شوند

یک قاضی در آرژانتین حکم جلب کریستینا کیرشنر، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور، را در ارتباط با پرونده دست داشتن رژیم ایران در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ آرژانتین صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، این قاضی فدرال در آرژانتین ضمن صدور این حکم اعلام کرد که مصونیت پارلمانی کریستینا کیرشنر نیز لغو شده است.

این دادگاه‌ آرژانتین، جمهوری اسلامی را در بمب‌گذاری سال ۹۴ در کانون یهودیان بوئنوس آیرس، موسوم به آمیا، که ۸۵ کشته به‌جا گذاشت دخیل دانسته و در حکم جلب کیرشنر آمده که وی در پنهان کردن دست حکومت ایران در این ماجرا نقش داشته‌است.

کریستینا فرناندز کیرشنر از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ میلادی رئیس‌جمهوری آرژانتین بود و هم‌اینک از سناتورهای این کشور است. به گزارش خبرگزاری فرانسه نیز، حکم تازه دادگاه، مصونیت قضایی کریستینا کیرشنر را از او سلب می‌کند.

پرونده آمیا بیش از دو دهه پیش گشوده شد و در آن زمان، گروه حزب‌الله لبنان به انجام این بمب‌گذاری و حکومت ایران به هدایت آن متهم شدند. رژیم تهران حامی اصلی حزب‌الله لبنان است.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور کنونی خامنه ای و محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران، از جمله مقام‌های حکومت ایران هستند که حکم جلب‌شان از سوی پلیس بین‌الملل و در رابطه با این پرونده صادر شد.

این پرونده که فراز و نشیب‌های زیادی داشته است، دو سال پیش با پیدا شدن جسد آلبرتو نیسمان، دادستان پرونده آمیا در آپارتمانش وارد مرحله تازه‌ای شد.

تحقیقاتی که آلبرتو نیسمان انجام داد، حاکی از آن بود که دولت آرژانتین در سال ۱۳۹۳ قصد داشت تا در ازای دریافت نفت از ایران، نقش جمهوری اسلامی در این پرونده را لاپوشانی کند.

قاضی نیسمان در روزهای قبل از کشته شدن، خانم کیرشنر را به تبانی با جمهوری اسلامی برای سرپوش نهادن بر پرونده تحقیق در مورد انفجار سال ۱۹۹۴ متهم کرده و در حال آماده کردن حکم بازداشت خانم کیرشنر بود.


اخبار مرتبط:
  • حزب الله؛ اروپا: پیام به رژیم ایران این است


  • Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
    به اشتراک بگذارید: