آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 1 تیر ماه 1396 = 22-06 2017

مجله آلمانی: جاسوسی آلمان از کاخ سفید

مجله آلمانی «اشپیگل» روز پنج شنبه اعلام کرد دستگاه های اطلاعات خارجی آلمان که با چند رسوایی به علت شنود مواجه شده اند، «سالها» از چند موسسه و ادارات دولتی آمریکا از جمله کاخ سفید جاسوسی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، این مجله در شماره اخیر خود به نقل از «مدارکی» که به دست آورده است نوشت دستگاه اطلاعات فدرال که مسئول فعالیت های اطلاعاتی خارجی است، بین سال های 1998 تا 2006 از چندین شماره تلفن و فکس داخلی در کاخ سفید جاسوسی کرده است.

به نوشته «در اشپیگل» این دستگاه اطلاعاتی فهرستی از چهار هزار واژه گزینش شده داشت که با استفاده از آن می توانست اهداف آمریکایی از جمله وزارت خزانه داری آمریکا را زیر نظر بگیرد.

به نوشته این مجله، جاسوسان آلمانی همچنین، شرکت های آمریکایی مثل «لاکهید مارتین» و ناسا و موسسه دیده بان حقوق بشر و چند دانشگاه و حتی نیروی هوایی آمریکا و تفنگداران دریایی و دستگاه اطلاعات دفاعی در داخل پنتاگون یا همان دستگاه اطلاعات نظامی آمریکا را زیر نظر داشتند.

«در اشپیگل» افزود دفاتر بیش از یکصد سفارت خارجی در واشنگتن و همچنین صندوق بین المللی پول و دفتر اتحادیه عرب در آمریکا نیز هدف جاسوسی دستگاه اطلاعات خارجی آلمان بوده است.

دستگاه اطلاعات خارجی آلمان درباره گزارش «در اشپیگل» اظهار نظر نکرده است. این دستگاه قبلا نیز چند بار در محور رسوایی های جاسوسی قرار داشته است. در ماه مارس 2015 اطلاعاتی درباره همکاری این دستگاه با آژانس امنیت ملی آمریکا منتشر شد که نشان می داد آلمانی ها به نفع آمریکا از کشورهای متحد خود از جمله مسئولانی در وزارت امور خارجه فرانسه و ریاست جمهوری فرانسه یا کمیسیون اروپا جاسوسی کرده اند.

در پائیز سال 2013 انتشار اطلاعاتی درباره شنود تلفن همراه آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان توسط دستگاه اطلاعات آمریکا، موجب تنش شدید بین برلین و واشنگتن شد. مرکل آن زمان گفت «جاسوسی بین دوستان به هیچ وجه کار خوبی نیست».

پس از این رسوایی ها، آلمان در ژوئن 2016 با یک رشته تدابیر جدید با هدف نظارت بهتر بر دستگاه اطلاعات خارجی خود موافقت کرد.



homa June 22, 2017 03:46 PM

خب چیزی که عوض داره گله نداره اوباما هم گفت وشنود موبایل انگلا مرکل تا سران روسای جمهوری کشورهای دیگر را شنود کرده است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: