آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 15 آبان ماه 1396 = 06-11 2017

هشدار سه ماهه به بانک‌های جمهوری اسلامی

اخلال در سیستم بانکی به وجود می‌آید

زنگ هشدار جدی برای بانک‌ها و مراودات مالی حکومت ایران با جهان به صدا درآمد. رژیم ایران برای انجام تعهدات FATF در حالت اخطار قرار گرفت و کمتر از سه ماه برای آنچه که این نهاد بین‌المللی خواسته وقت دارد. مقامات FATF در بیانیه‌ای که پس از نشست مشترک با گروه اقدام مالی مشترک آمریکای لاتین داشتند، اعلام کردند که این گروه همچنان نسبت به تهران نگران است و حکومت ایران تا ماه نخست‌ سال ۲۰۱۸ یعنی یازدهم بهمن‌ماه امسال وقت دارد به تعهدات خود در قبال این نهاد عمل کند.

به گزارش شهروند، چنانچه ایران دوباره به لیست سیاه این نهاد مالی برگردد، بانک‌هایی که با این کشور ارتباط برقرار کنند، مشمول جرایم سنگینی خواهند شد و کشورمان باید قید کارکردن با بانک‌های درجه یک دنیا را بزند. در عین ‌حال اشکال و اخلال در سیستم بانکی ایران ایجاد خواهد شد و حتی به گمان برخی کارشناسان مثل این خواهد بود که در اجرای برجام اخلال ایجاد شده است.

اما FATF یک نهاد مالی بین‌المللی است که ذیل گروه G٧ شکل گرفته و کار ویژه آن پیگیری شفافیت مبادلات مالی برای مبارزه با پولشویی به‌خصوص در قالب معاملات موادمخدر و مقابله با تأمین مالی تروریسم است. از نظر این نهاد مالی، کشورها به چهار دسته استاندارد، درحال پیشرفت، غیرهمکار و لیست سیاه تقسیم می‌شوند که از ‌سال ٢٠١٠ ایران به بهانه برنامه هسته‌ای در قالب کشورهای لیست سیاه قرار گرفت. ایران هم برای گرفتن بهانه‌ها و خروج از این فهرست از ‌سال ٢٠٠٨ قوانین داخلی متناسب را تصویب کرد که در بیانیه این نهاد هم از اقدامات ایران تقدیر شد. با این حال با تصویب تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان، این نهاد مالی هم ایران را در لیست سیاه قرار داد. لیستی که اسم ایران را در کنار کشورهایی مثل بوسنی‌و‌هرزگوین، عراق، لائوس، کره‌شمالی، سوریه، گویان و یمن قرار می‌داد؛ با وجود این از حدود یک‌ سال پیش این نهاد مالی اقدامات متقابل علیه ایران را تعلیق کرد.

هادی حق‌شناس، تحلیلگر بانکی در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: در حال حاضر پول صادرات و واردات به راحتی توسط بانک‌های متوسط و کوچک دنیا رد و بدل می‌شود اما اگر FATF بخواهد مانع جدیدی سر راه ایران ایجاد کند، اشکال و اخلال در سیستم بانکی ایران ایجاد خواهد شد و مثل این خواهد بود که در اجرای برجام اخلال ایجاد شود.

به‌گفته حق شناس اگر به هر دلیلی مهلت دوباره‌ای از طرف این نهاد به ایران داده نشود، عملیات سیستم بانکی دچار اخلال خواهد شد و در نتیجه اخلال در تجارت پیش می‌آید، چون اصلی‌ترین عنصر در تجارت، نظام بانکی است. آنگونه که این کارشناس می‌گوید در صورتی که ایران دوباره به لیست سیاه FATF برگردانده شود، به‌طور یقین دسترسی ایران به شبکه بانکی جهانی دچار مشکل خواهد شد و این بازگشت به لیست سیاه به معنای آن خواهد بود که ورود و خروج پول دچار اخلال خواهد شد.



آرش-صبحی November 6, 2017 01:39 PM

ازهمین حالامیتوان تصورنمودکه جمهوری اسلامی نه میتواند، ونه میخواهدازقانون شفاف سازی بانکی بدلائلی که چندان مشکل نیست، پیروی کند نظامی که همه اقداماتش بصورت قاچاق، و زد وبندهای سیاسی باروسها وکشورهائی مانند خودش انجام میشود چگونه میتواندبصورت قانونمندعمل نماید؟؟جمهوری اسلامی نظامیست که هرروزیک خبراختلاس میلیاردیش صدرنشین خبرها میشود جمهوری اسلامی نظامیست که مختلسین ۵۰۰ میلیاردی درعین حالیکه ممنوع الخروج هستندباحمایت راس هرم قدرت، ومساعدت رئیس دزدوفاسد قوه قضائیه، ویاران پنهان حسن روحانی ازکشورخارج میشوندوبا اعتراض انگشت شمارنمایندگان باشرف مجلس اسلامی معلوم میشودکه دزدان مثل آب خوردن فرارکردند، وهیچیک ازروسای سه قوه جیکشان درنمی آید مگرخاوری وبابک زنجانی وصراف ودیگردزدان پولهای دزدیده شده رابا گونی بردند؟مگربرادرروحانی پولها را با فرقون برد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: