آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 21 مرداد ماه 1397 = 12-08 2018

کاوشگر به مقصد خورشید با موفقیت پرتاب شد

ناسا کاوشگر پارکر را به مقصد خورشید با موفقیت به فضا پرتاب کرد

کاوشگر خورشیدی پارکر نخستین ساخته انسان است که می‌تواند به تاج خورشید نزدیک شود، جایی که گرمای آن ۳۰۰ برابر گرمای سطح این ستاره است. پیشتر پرتاب این کاوشگر یک روز به تأخیر افتاده بود.

به گزارش رادیو فرانسه، کاوشگر خورشیدی پارکر با موتور بسیار قوی و اندازه‌ یک خودرو توسط ناسا و با هزینه‌ای معادل ۱ و نیم میلیارد دلار ساخته شده است.

این کاوشگر توسط یک موشک " دلتا ۴ هِوی" از پایگاه فضایی "کَپ کاناوِرال" در فلوریدا به فضا پرتاب شده است.

کاوشگر خورشیدی پارکر نخستین ساخته انسان است که می‌تواند به تاج خورشید نزدیک شود، جایی که گرمای آن ۳۰۰ برابر گرمای سطح این ستاره است. تاج خورشیدی در واقع بخشی از آن است که ذرات پرانرژی و پلاسما را به فضا پرتاب می‌کند . این ذرات قادرند با ایجاد طوفان‌های فضایی ژئومغناطیسی، آسیب‌های جدی به شبکه توزیع نیرو در زمین وارد کنند.

از ویژگی‌های دیگر این کاوشگر این است که پس از نزدیک شدن به خورشید و با وجود گرمای محیط، به گونه‌ای طراحی شده که دمای داخل آن ۳۰ درجه سانتیگراد باقی بماند. پارکر توسط یک سپر حرارتی ضخیم محافظت می‌شود که در برابر تغییرات حرارتی تا ۵۰۰ برابر بیشتر از گرمایی که از خورشید به زمین می‌رسد، مقاوم است.

قرار است پارکر در طی ماموریت ۷ ساله خود ۲۴ بار در مدار خورشید گردش کند و مسافتی حدود 6 میلیون و 200 کیلومتر را بپیماید. این کاوشگر در فاصله ۶ میلیون و ۱۶کیلومتری خورشید حرکت خواهد کرد و زمانی که به خورشید نزدیک شود، می‌تواند با افزایش سرعت خود به سریع‌ترین ابزار تولید بشر تبدیل شود.

تجهیزات نصب شده در این کاوشگر امکان ارزیابی تغییرات مغناطیسی خورشید، ذرات باردار شعله‌های خورشیدی و همچنین پدیده خروج جرم از تاج خورشیدی را فراهم می‌کند.

همچنین کاوشگر پارکر به دانشمندان برای پیش‌بینی زمان برخورد بادهای خورشدیدی به زمین کمک خواهد کرد و نیز با استفاده از یک ابزار تصویربرداری نور سفید، تصاویری از اتمسفر خورشید تهیه می‌کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: